Tuesday 28 June 2011

Oyunbaz kırlangıçlar zamanı

Bir senedir yeni farkediyorum, kampuste kır kırlangıçlarımız var*.Kırlangıcın minik boylusundan, kanatları parlak mavi renkli, kıvrık ve çatallı bir tür bu. İlk yuvalarını görmeyle fark ettim onları. Öğrencilerin sürü halinde yurtlardan dersliklere aktıkları, binalar arası bir koridorun üstüne yapıvermişlerdi yuvalarını. Buralar sürekli yağmurlu olduğu için bu yürüyüş yollarının üstü çatı döşemesiyle örtülü. Bir tanesi de işte o üst örtüsünün en görünür, elle dokunulur, insan eliyle bozulur kısmına yapmış yuvasını. Sonra yavruları oldu, viyk viyk inlettiler o koridorları bir süre. Benim çok şaşırdığım şey ise bize bu kadar güvenip, yuvasını o denli ulaşılabilir bir yere koyabilmesi olmuştu.

Buralarda kıştan sonra havaların ısınmasıyla daha mutlular sanırım. Dün kampusün düzlük alanında hava güzelken dolanmaya çıkmıştım. Aslında, dışarıda çalışmak için güzel ve sessiz bir mekan bakınıyordum. Ben geniş çimlikte yürürken, önümden bir kuş geçti.


Çok umursamadım başta, tek dikkatimi çeken adeta göğsünü çimlere değdirecek kadar yere yakın uçmasıydı. Sonra bir kuş daha önümden aynı saltoyla daireler çizerek kendini gösterip bir saltoyla arkama geçti. Herhalde içimden ikinci bir kuştur, diye geçirdim. Derken üçüncüyü de gördükten sonra kafamı çevirip takip etmemle aynı anda anladım ki bu minik kır kırlangıcı oyun oynamak istiyor. Ben yürüdükçe etrafımda fır dolayı dönüyor da dönüyor.

Yürüyüşümü yavaşlattım. O döndükçe ben de yüzümü ona döndüm. Yönümü değiştirdim çember çizmeyi bırakmadan takibe devam etti. Derken ikinci bir kırlangıç daha geldi. Ben de hem ufak adımlarla yürüdüm, hem de semâ dönenler gibi onlarla birlikte döndüm usul usul. 30-40 saniyelik bu oyunumuz çok keyifliydi. O gün yalnızlığımı da unutturdu. Hem de bilerek ya da bilmeyerek, benim onları araştırmamı, onlar hakkında daha fazla şey öğrenmemi sağladılar. Bu kadar insan canlısı evcilleşmemiş kuş görmek beni çok sevindirdi doğrusu.


* Buraya İngilizce Wiki linki koydum, çünkü her maddede olduğu gibi Türkçe kısmı zayıf. EN.wikipedia'da bu oyunbazların resimlerine, ses kayıtlarına, ve yaşama alışkanlıklarına dair çok şey bulunabiliyor.

No comments:

Post a Comment